“Dag van de ontzetting”
Het belangrijkste doel van dit onderdeel van de procedure is het zo veilig mogelijk evacueren van geknelde personen uit voertuigen na een verkeersongeval. 250 brandweermannen en –vrouwen hebben vol enthousiasme deelgenomen aan de uiteenzettingen en workshops op de “dag van de ontzetting”.
Kurt Vollmacher, beroepsbrandweerman in Gent en piloot van het project voor het Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid: “Het opzet is geslaagd, het werd een dag van informeren, ideeën uitwisselen en samen streven naar een gezamenlijke aanpak op het vlak van ontzettingen.”
Ontzettingen na verkeersongevallen
Bij verkeersongevallen kunnen personen gekneld geraken en lichte tot zeer ernstige verwondingen oplopen. Het belangrijkste is dan dat de slachtoffers zo efficient mogelijk uit hun voertuig geëvacueerd kunnen worden en verzorgd worden indien nodig. De veiligheid van hulpdiensten, slachtoffers en omstanders komen hierbij op de eerste plaats. De standaard operatieprocedure ‘ontzetting - wegverkeer’ zorgt ervoor dat de beste manier van evacueren voor hulpverleners en slachtoffers gevolgd wordt en dat alle hulpverleners weten waar ze op moeten letten tijdens een ontzetting.
Dhr. Wim Vergauwen (ambulancier/verpleegkundige): “Het is belangrijk dat brandweer- en medische diensten bij een ontzetting nauw samenwerken om slachtoffers op de best mogelijke manier te helpen. Bij een wegongeval met geknelde personen in een voertuig bepalen brandweer en medische hulpverleners samen de manier van evacuatie. Hierbij houden zij rekening met de ernst van de verwondingen van het slachtoffer. Brandweermensen hebben bovendien een EHBO-opleiding gevolgd, zo kunnen zij indien nodig ook een halskraag of rugharnas aanbrengen of het slachtoffer reanimeren.”
De standaard operatieprocedure ‘ontzettingen – wegverkeer’ is van toepassing op personenwagens, kleine bestelwagens, vrachtwagens en bussen. Een aantal factoren die een invloed hebben op de manier waarop geknelde personen geëvacueerd worden:
- het aantal slachtoffers
- de manier waarop iemand gekneld zit
- de ernst van de verwondingen
- het soort voertuig
- de veiligheidsmechanismen in het voertuig
- de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen
Dhr. M. Hoogmoet (Airbagtraining.nl): “Veiligheidsmechanismen zoals airbags kunnen bij ongevallen veel letselschade voorkomen, maar in sommige gevallen ook veroorzaken! Tijdens de afwikkeling van een incident kunnen de overige (nog)niet geactiveerde airbags immers ongewild activeren. Om dit te vermijden is het belangrijk dat hulpverleners erg zorgvuldig te werk gaan. Door zoveel mogelijk achtergrondinformatie te hebben over onder andere de verschillende soorten airbags, de deactiveringstijd en de kniptechniek is het voor hulpverleners mogelijk om op een verantwoorde manier te werken en zo de veiligheid voor slachtoffers en zichzelf te verbeteren.”
De Standaard operatieprocedure is uitgewerkt door het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid (KCCE) van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken en de brandweer van Gent, Luik, Kasterlee, Assenede, Zaventem, Charleroi, Eupen, Lennik, Brussel, Wuustwezel, Moeskroen, Knokke-Heist en Kortrijk. Tom Van Esbroeck, officier van brandweer Gent, heeft voor het Kenniscentrum de samenwerking tussen al deze organisaties gecoördineerd.
Standaard operatieprocedure ontzetting - wegverkeer
|
Vorige week werden DVD’s over de “dag van de ontzetting” verstuurd naar alle brandweerkorpsen in België met:
- meer informatie over de standaard operatieprocedure ontzettingen
- extra info over de workshops die gegeven zijn tijdens de dag van de ontzetting
- de foto’s die genomen zijn op de dag van de ontzetting
- de film over de dag van de ontzetting